Friday 4 April 2008

كل اللي يعجبك وإلبس اللي يعجبك برضه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سمعنا كتير عن المثل اللي بيقول "كل اللي يعجبك وإلبس اللي يعجب الناس"
طيب وهل دي حاجة معقولة؟
يعني لبسي اللي يتحكم فيه الناس مش أنا
هو أنا بالبس علشان الناس ولا علشاني
طيب واشمعنى الأكل اللي الناس مش بتدخل فيه؟
لا بجد حاجة غريبة جدا أنا عن نفسي مش بامشي بالمثل ده خالص
لكن المثل بتاعي هو " كل اللي يعجبك وإلبس اللي يعجبك برضه"
أنا شايفة مادام اللي باعمله لا يعارض ديني ولا يضر بحالتي المادية والاجتماعية ولا بشكلي العام ولا يضر أحد فأنا براحتي تماما

وشكرا

3 comments:

Be_linux said...

المثل ده بتاعي انا كمان
وانا متمسك بيه جداً

JustMe said...

ياعنى تقريبا المثل علشان الناس هى الى هتشوف لبسك و بتبنى انطباعات على الشخص الى قدامها بمعايير كتير منها اللبس وخصوصا لو لاول مر ونتايجها انطباعها لو كويسه هتنفعك لو وحشه هتضرك على عكس الاكل كويس او وحش محدش هيحكم عليك من اكلك وعامه فى اللبس المفترض الى يعجبك هو الى بيعجب الناس او بتكون وجهه نظرنا الى بيعجبنا هو الى بيعجب الناس علشان كده بنبقى ماشين على المثل وماشين مع نفسنا برده

مصطفى said...

بسم الله الحمن الرحيم
لو أخذنا بكلام الناس فى اللبس والأكل هنتعب جدا انا احب اكل الى يعجبنى فى الوقت الى انا شايفه والبس الى يعجبنى حتى لو قال الناس من حولى ان دا مش موضه
هل الموضه اليومين دول انك تمشى متعرى الظهر او تلبس تيشرت فى عز البرد او تمشى حاطط على شعرك كيلو زيت عشان يعجب الناس طيب الناس الى على قدر حالهم ربنا خلقنا سخريه لبعض ولكن يجب ان يشعر كل منا بالآخر يجب ان يتحسس طريقه نحو الصواب يجب ان نقول لماذا نفعل ذالك هل هو من قيمنا وطبيعتنا ام انه تقليد اعمى للغرب لماذا ارتدى تيشرت فى الشتاء او البس بنطلون زباله مقطع ليه كل دا عشان يبقى موضه هل الموضه شئ يجب ان ندفع فيه الاموال انا انزعج جدا عندما ارى شاب او فتاه تلبس لبس غير محترم او بالمعنى الفلاحى لابسه ومش لابسه تلاقيها لابسه البلوزه قصيره وتفضل طول ما هيه ماشيه تشد فيها قال ايه مش عاوزه تبين حاجه وتقول كمان انا ماشيه على الموضه ودا لقيته اغلى حاجه وشيك وعجبنى طيب انتى شغله نفسك بيه ليه اللبس جاء ليستر البدن وليس ليفضحه
أما بمناسبه الأكل فحدث ولا حرج الوقتى بقت على مذاج الناس برضه صدقنى هقولك
الوقتى لما تروح مثلا الجامعه الواد جاى او البنت جايه من بيئه فلاحين او حتى من وضع اجتماعى سئ وربنا يعلم معاناه الوالدين لكى يظهرو بنتهم فى وضع اعلى من وضعهم وسهرهم الليالى قال ايه عشان تتجوز وتفتح طريق للى وراها
تقولك مثلا تقف قدام الكنتين وتقول عاوزه شيش طاووك وهيه مش عارفه الشيش طاووك او هو مش عارف يعنى ايه ولما يدوقه اول مره عاوز يتفشخر على اصحابه اصل مش بحب الا هو وعلى فكره الراجل دا عامله كويس جدا ومن جواه ايه القرف دا ايه الى خلانى اشترى دا ماله الفول والطعميه ما بيسد وارخص كمان وواحد تانى يعوجلى لسانه وهو جاى "من تحت الجموسه " ويقول انا مش بحب الا اللحم البقرى وتلاقيه فى البيت ياعينى مش لاقى ريحه اللحمه وبنت تانيه تمسك كيس الشبسى من طراطيفه وتاكل على مهلها قال ايه اتيكيت وبعد 3 وحدات تقول اه خلاص انا شبعت وتلاقيها فى البيت واخده حله المحشى على السلم فى الشارع وقاعده تاكل هتاكل الحله كمان
طيب نقول بقى
كل الى على مزاجك والبس الى على مزاج الناس
ولا نقول كل الى على مزاجك والبس الى على مزاجك
ولا المثل المنتشر حديثا
كل الى على مزاج الناس عشان تكون شاب كوكو اقصد كول وبنت ببرنسستيجه اقصد بريستيج وخايفه على الرجيم والبس فى عز البرد تيشرت فقط وبلوزه قصيره واعمل نفسك محطوط فى فليزر
قال ايه بريستيج

لا اوافق على اى من المظاهر الخداعه
كيلو بويه على الوش ولوى لسان فى الكلام وهدوم مقطعه واكل متعرفش مصدره ارجعو لأصلكم وقولو لا للمظاهر
مع تحيات المدون مصطفى
http://aloninweb.blogspot.com/
هذا الموضوع كتبته للانه اثارنى وبشده ولا احب المظاهر الخادعه إطلاقا وشكرا لكم